L’innovazione non è solo una questione tecnologica ma un cambiamento sociale e culturale. Maker Faire Rome rende l’innovazione accessibile e fruibile a tutti. Per questo Joule, la scuola di Eni per l’impresa crede fortemente nell’evento e partecipa ogni anno anche al suo hackathon, proponendo sfide diverse finalizzate a stimolare soluzioni insolite e innovative. Quello che auspichiamo con la nostra presenza è di alimentare un virtuoso scambio di idee, producendo un positivo effetto di “osmosi” in termini di sviluppo tecnologico e di mindset imprenditoriale.
Exhibitors 2024
- ELECTRONICS & IOT
- INDUSTRIAL AUTOMATION
- ARTIFICIAL INTELLIGENCE
- CIRCULAR ECONOMY
- EDUCATIONAL TECHNOLOGY
- MOBILITY
- SCIENCE
- SMART CITIES
- ART
- OPEN SOURCE
- BIKES
- DIGITAL FABRICATION
- SPORT
- AEROSPACE
- HOME AUTOMATION
- SUSTAINABILITY
- AGRICULTURE & GARDENING
- ENERGY
- STEAM PUNK
- ENERGY & SUSTAINABILITY
- GAMES
- PROJECTS FOR KIDS
- ROBOTS
- FOOD
- HEALTH
- CRAFTS
- DESIGN & FURNITURE
- AUDIO & MUSIC
- VIRTUAL REALITY
- ARCHITECTURE
- CULTURAL HERITAGE
- RETROCOMPUTING
- DRONES & ROVERS
- FASHION & WEARABLES
- NEW MATERIALS
- PETS & ANIMALS
- PHOTOGRAPHY
Fare laboratorio per comprendere la realtà
What is the project about?
Experimental activities are essential to stimulate students' aptitude for scientific reasoning, so the laboratory should be one of the most frequent moments in student's STEM education. To promote laboratory practice in schools, it is essential to support teachers in designing and carrying out experimental activities.
Where did you get the idea?
In Italy we have the LSOSA Project (Science Laboratory – Specific Learning Objectives) that help to share experiences and knowledge between universities and schools. LSOSA Project promotes the laboratory as a cornerstone of STEM education.
How are creativity, technology, ingenuity and innovation combined in your project?
a repository of laboratory experiences designed for high schools was created and published; each one is accompanied by a detailed sheet of classroom conduct of the experiment, including data collection and analysis. In 2023 the project was extended to younger students began, involving a committee of 24 middle school teachers.
LSOSA RM3
Il progetto LSOSA (Laboratorio di Scienze Obiettivi Specifici di Apprendimento) nasce nel 2013 per promuovere la pratica laboratoriale nelle scuole e supportare gli insegnanti nella progettazione e nella realizzazione di attività sperimentali. Sul sito del progetto è pubblicato un archivio di oltre 200 attività di laboratorio realizzate in collaborazione con i docenti di scuola superiore, ognuna accompagnata da una scheda dettagliata che comprende la raccolta e l'analisi dei dati. Le attività si basano sull'idea di laboratorio inteso non solo come luogo fisico, ma anche e soprattutto come atti